Vad är en Samfällighet och vad säger lagen?

Vad är en samfällighet?

En samfällighetsförening styrs av lagar, stadgar och stämmobeslut.
Anläggningslagens första paragraf första stycke lyder:1 § Enligt denna lag kan inrättas anläggning som är gemensam för flera fastigheter och som tillgodoser ändamål av stadigvarande betydelse för dem (gemensamhetsanläggning). Fråga om gemensamhetsanläggning prövas vid förrättning.
Det betyder att Lantmäteriet har genomfört en förrättning, för vår del år 2002, och beslutat om vilka vägar och grönområden som skall omfattas av samfälligheten, som heter Tuna g:a 4.
I förrättning finns angivet vilka verksamheter som ska bedrivas inom området. Hur och när saker skall genomföras beslutas på stämman varje år och den löpande skötseln beslutas av styrelsen.

Vad är en samfällighet: Lista

Vad säger lagen

En samfällighetsförening är en juridisk person som har ett organisationsnummer och det är en effektiv form för förvaltning där ägare av deltagande fastigheter har ansvar och inflytande över drift och underhåll. Den främsta anledningen till att bilda en samfällighetsförening är att förenkla beslutsfattningen. Inom föreningen kan då en majoritet bland delägarna besluta om förvaltningen.

Medlemmar

Ägarna till de fastigheter som har andel i en samfällighet är automatiskt medlemmar i samfällighetsföreningen. Den som köper en fastighet med en sådan andel blir direkt medlem i föreningen. Det är ägarna av deltagande fastigheter som är ansvariga för drift och underhåll.

Nedan kan du läsa mer om Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter.

Vad är en samfällighet: Lista